Sep 142010 Tagged with , , , , , , , , 0 Responses

De nieuwe “hippie tijd”, kansrijk én risicovol

De afgelopen dagen speel ik al een tijdje met de gedachtes over de wereld waar we in verkeren. Ik ben al eens eerder met die gedachte geconfronteerd, die leiden tot dit blog. Vandaag duik ik daar nog eens dieper in, met een vernieuwde visie die best als kritisch mag worden omschreven

De metafoor van hippies heeft met mijn beeld op die generatie te maken, mijn vader was hippie en in die tijd kon natuurlijk alles, mocht alles en het “anti geluid” wat ze uitstraalden is ook nu weer het geval.

09INC 500 cover twitter De nieuwe hippie tijd, kansrijk én risicovol
Image via Wikipedia

Ja, de nieuwe hippie tijd, ik noemde het altijd gekscherend, toch wordt het steeds meer realisme. Er ontstaan veel initiatieven en die ideeen zijn natuurlijk prachtig en mooi, vaak “out of the box” (als dat al bestaat) en dat soort conceptuele gedachten zijn goed en leiden tot innovatie en verandering. Vruchten daarvan zijn er voldoende te noemen, maar wanneer is zo’n concept “succesvol” ?

Diezelfde meetlat van succes hou ik naast veel social media projecten. Starten met Twitter en Social Media doet je ogen open, de mogelijkheden zijn eindeloos (strategie = noodzaak) en zodra je jouw medewerkers geen speelveld geeft (of een domein afbakent beter gezegd) zullen ze daar ook helemaal mee los gaan. Tenslotte “levert social media altijd iets op”, dat is het credo wat vaak heerst.

Natuurlijk, elk initiatief zal zo zijn/haar vruchten afwerpen, al zal een twitter campagne slechts 1 ambassadeur opleveren, jouw harde werken voor de promotie van je nieuwe product 1 verkoop of je engagement met je personeel leiden tot 1 nieuwe medewerker, dat is een vrucht. Maar wanneer ben je voor jezelf succesvol ? En (nu wordt het eng) wanneer is jouw manager tevreden ?

Ook de risico’s zijn groot, social media staat bekend als een “tijdvreter” en ook de angst van de managers zit er zeker in. Wees je daar zeker bewust van en ken wederom een aantal grenzen aan de mogelijkheden toe.

Binnen nieuwe ontwikkelingen, concepten en subculturen die onstaan op de sociale media, kennen veel risico’s. Ik heb me ook wel eens verloren in mijn enthousiasme over nieuwe concepten die niet concreet, realistisch en haalbaar waren. Een duidelijke doelstelling, een aantal meetwaardes en een “tevredenheidsfactor” afspreken is noodzaak. Een niet verkocht product betekent nog geen falen als je daarmee je naamsbekendheid vergroot hebt en het “scoren” van 1 nieuwe medewerker betekent tegenwoordig ook dat je zijn/haar sociaal netwerk hebt “gescoord”, mits je band met die persoon groot genoeg geworden is…

Jouw referentiekader zal anders zijn als de mijne, onderneem, experimenteer, probeer, ervaar social media. Fouten mag je zeker maken, zolang je er van leert. Maar bewees je bewust dat 1 fout geplaatste status update, blog of foto het begin kan zijn van een hoop ellende. Nu of in de toekomst !

 De nieuwe hippie tijd, kansrijk én risicovol