Apr 222010 Tagged with , , , , , , , , , , , 0 Responses

De “ik” in sociale media

The State and Future of Twitter 2010: Part One

I’ve spent countless hours analyzing how the “me” in Social Media affects us individually. And while many have criticized blogs, Twitter, Facebook and other social networks for fanning the flames of egotism and narcissism, I truly believe that Twitter empowered a new generation of individuals to listen, learn, and communicate with vigor, consciousness, and passion. And every time we update our status, we earn status at varying levels that reflects the caliber and breadth of our investment and intention. As such, we are encouraged and rewarded by the deliberate unfastening of”self” from self interest to play a part in producing a vibrant and enriching civilization that transcends its populace from denizens to bona fide benefactor and stakeholder.


Wederom een citaat uit dat prachtige blog van @Briansolis, wat mij ook een beetje laat reflecteren over hoe belangrijk “jij” als personal brand bent op sociale netwerken.

Ik schreef al eens eerder over de impact van een “status update“, en de mogelijke verslaving die daar in verscholen ligt. Na een (leuk) gesprek met web2.0 native @marlooz kwam ik tot een paar mooie inzichten, ook over mezelf. Nooit meer zonder je mobieltje kunnen, altijd even “inchecken” op je Foursquare, net even dat filmpje op YouTube posten en uiteraard, alles doorsturen op je twitter. Jouw “15 minutes of fame”, om het zo maar even te noemen. Gevoelsmatig is dat al 1,5 seconde of fame geworden en jouw inhoud moet wel echt aansprekend en outstanding zijn, om je publiek of je volgers nog aan te spreken. Laat staan de “relevantie” voor een Retweet, waar ik nu de laatste tijd mee aan het testen ben.

Remi
In de basis begin je altijd als “eenling” op een sociaal netwerk. Je account aanmaken, je profiel vullen met relevante, up to date, informatie, een foto toevoegen, je aanwezigheid personificeren. In essentie wel de belangrijkste stap in een nieuwe community, vergelijk het met fysiek “aanwezig” zijn in een nieuwe bar of kroeg, of een nieuwe stad. Je bent nog niets, niemand weet iets van je, en dat kan erg veel angst, ofwel nieuwe mogelijkheden voor je open stellen. Zorg er voor dat “jij jezelf bent” !

De nieuwe generatie
Waar @Briansolis al over spreekt, is een evolutie op basis van wat ik hier schrijf, de verplaatsing van “personal brand” naar “knowledge networking”, kennis delen in plaats van jezelf profileren. Mijn aantal volgers stabiliseert, maar de relevantie van dat netwerk wordt wel steeds groter. De hoeveelheid kennis die ik op twitter opdoe, is met name debet aan het steeds meer “delen van kennis”, in plaats van het “delen van status”. De verplaatsing van wat iemand doet naar wat iemand bezig houdt vind ik een hele mooie. Relevante kennisdeling, op basis van gelijkgestemden.

Daarmee zullen “schreeuwers”, maar ook evangelisten op social media gebied verdwijnen en content en kwalitatieve inhoud zal weer relevant worden. Een mooie ontwikkeling voor een krachtige, kwalitatieve community van kennisdelers.

De kracht van een community
Ik ben in het verleden afgestudeerd op basis van een theoretisch model over de groei van communities (hier vind je mijn scriptie terug). Die verandering zie je nu ook op twitter plaats vinden, vanaf de “geboorte” van een nieuw medium, naar de pubertijd, waarin het erg druk, onstuimig, een rol vinden, naar de volwassenheid, waar we ons nu bevinden. Waarop bewust wordt nagedacht over de toegevoegde waarde en relevantie. Volgende stap ? Bejaardheid.

Bejaard twitteren
Waar zie ik twitter naar toe gaan ? Het zal een netwerk blijven waarin relevante kennis en informatie gedeeld blijft worden, maar de “personal touch” zal daar verdwijnen en zich verplaatsen naar (oppervlakkige) socialere netwerken zoals FaceBook, of diepgaandere, kennis intensieve netwerken als MINDZ.com en LinkedIn. Het kenmerk van snel, mobiel en rijk zal twitter blijven behouden, maar de doelgroep zal zich per “niche” verspreiden naar bovengenoemde netwerken. Ook het gebrek aan multimediale ondersteuning vanaf twitter, naast een ecosysteem wat nog niet volledig ontsloten is (online is 1 ding, offline iets totaal anders) ondanks de aankoop van een dedicated Twitter applicatie voor iPhone/iPad, zal het Twitter nog heel lastig maken.

Wat ga jij doen ? Blijf je twitteren als blijkt dat de toegevoegde waarde voor jou gaat afnemen ? Ben jij zo afhankelijk van een microblogging tool ? Of kan jij jezelf ook transformeren naar de behoefte van jouw doelgroep ? Laat je reactie achter !